دانستنی‌های کودک و نوجوان | هم فال و هم تماشا
  • کد مطالب: ۲۱۳۹۶۱
  • /
  • ۲۹ فروردين‌ماه ۱۴۰۳ / ۱۴:۲۵

دانستنی‌های کودک و نوجوان | هم فال و هم تماشا

روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بهترین زمان برای سر زدن به جاهای دیدنی‌ای است که آرزوی دیدن آن‌ها را داشتیم اما فرصتش نبوده است. شهر ما دیدنی‌های فراوانی دارد.

روزهای تعطیل و آخر هفته‌ها بهترین زمان برای سر زدن به جاهای دیدنی‌ای است که آرزوی دیدن آن‌ها را داشتیم اما فرصتش نبوده است.

شهر ما دیدنی‌های فراوانی دارد که امروز می‌خواهیم با چند مکان دیدنی مشهد بجز باغ وکیل‌آباد، پارک کوهشار، پارک مینیاتوری و پارک دانش آشنایتان کنیم که پر از هیجان و چیزهای جالب و کمیاب است و شما را به سوی فکرهای خلاقانه می‌کشاند.

موزه‌های آستان قدس رضوی

این مجموعه‌ از پربازدیدترین و مهم‌ترین موزه‌های ایران است که در مجموعه‌ی حرم امام رضا(ع) قرار دارد.

موزه‌ی مرکزی آستان قدس با داشتن مجموعه‌هایی چون گنجینه‌ی سلاح، مدال، اسکناس، تمبر، ضریح‌های فولادی، کتیبه‌های طلا، محراب‌های زرین‌فام، عکس‌های تاریخی،  سکه و گنجینه‌ی مدال و ظروف و گنجینه‌ی نجوم از این موزه‌هاست.

شاید جالب باشد بدانید در حرم امام‌رضا(ع) و در موزه‌ی آستان قدس رضوی گنجینه‌ای از آبزیان هم وجود دارد که می‌توانید از آن در طبقه‌ی اول و دوم موزه‌ی مرکزی بازدید کنید.

این مجموعه شامل بخش نرم‌تنان و موجودات دریایی تاکسیدرمی است. گونه‌های مختلف صدف و حلزون، ماهی مومیایی‌شده با عنوان شیطان دریا، ماهی فوگل، سفره‌ماهی، مارماهی و انواع کوسه‌ماهی از آبزیان دیدنی این قسمت هستند.

موزه و حمام مهدی‌قلی‌بیک

یکی از مکان‌های تاریخی مشهد حمامی قدیمی به نام موزه و حمام مهدی‌قلی‌بیک است که در نزدیکی حرم امام رضا(ع) قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین حمام‌‌های ایران به حساب می‌آید.

مهدی‌قلی‌بیک در عصر صفویه این مکان را ساخت و وقف مردم کرد. بر سقف و دیوارهای این حمام تاریخی، نقاشی‌های زیبا و شگفت‌انگیزی کشیده شده است.

سقف بنای حمام مهدی‌قلی‌بیک ۱۳ لایه نقاشی دارد. ویژگی مهم دیگرش سیستم گرمایش از کف آن است. حمام مهدی‌قلی‌بیک بخش‌های جذاب مختلفی دارد که هریک برای خود داستانی دارد.

بخش‌های مختف این بنای تاریخی شامل دخل، هشتی یا میان‌در، گرم‌خانه و نظافت‌خانه، خزینه، گلخن و چاله‌ی حوض است.

پارک‌موزه‌ی علوم زمین

اگر به پدیده‌های طبیعی و اکتشافی علاقه‌مند هستید، موزه‌ی علوم زمین مشهد که در سال ۱۳۷۹ ساخته شده است و بسیار بزرگ و زیباست، بهترین جا برای شماست تا با مجموعه‌ای از سنگ‌های قیمتی، فسیل، سنگ، اسکلت دایناسور، مواد معدنی، فسیل تنه‌ی درختان و انواع مهره‌داران و بی‌مهرگان و‌ خزانه‌ی کانی‌ها آشنا شوید.

باید بدانید که در خزانه‌ی این پارک بیش از ۲۰۰ هزار نمونه‌ی پدیده‌ی زمین‌شناسی گردآوری شده که تنها دوهزار نمونه در آن نمایش داده ‌می‌شود و در پارک‌موزه‌ی علوم مشهد در معرض دید بازدیدکنندگان قرار دارد.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.